Editorial, any: Empúries, 2018
Títol original, idioma, any: Kishidancho Goroshi (Killing Commendatore), japonès, 2017
Gènere: Narrativa
Traductor: Albert Nolla
Número de pàgines: 428
Llegit en: Català
A qui no li ha passat mai que la seva parella, un bon dia, i sense motiu aparent, li digui que ja no pot continuar vivint amb ell i que vol acabar la relació? Als protagonistes de Murakami, per descomptat, els passa cada dos per tres. Al nostre jove de 36 anys i sense nom li acaba de passar. Una mica desconcertat, decideix que serà ell que marxarà de casa i no es pensa discutir per les poques propietats que compartien. Només feia 6 anys que eren casats. Ell es dedica a pintar retrats de gent amb diners que els llueixen als seus despatxos, ha assolit cert renom perquè els retrats que fa són molt bons. Però decideix que ho deixa tot enrere i marxa de viatge pel Japó amb el seu vell cotxe, fins que al cap d'un temps el seu amic Masahiko li proposa fer de masover a la casa que el seu pare té a la muntanya i que ha hagut de deixar perquè està perdent les facultats mentals. El pare resulta que és un pintor molt conegut, així que el nostre heroi s'instal·la a casa seva buscant un lloc on estar-se i recuperar la inspiració. Allà hi viu sense sobresalts fins que coneix en Menshiki, un veí de la vall amb unes intencions poc clares. Això, i que comença a sentir un estrany i repetitiu soroll a les nits que fins i tot fa callar els insectes...
Aquest és el primer llibre del que promet ser una trilogia. 'La mort del comanador', en el llibre, és un quadre, però també és una escena de l'òpera Don Giovanni de Mozart. Diverses expressions artístiques es venen a trobar en aquesta obra, la pintura té molta rellevància en aquest cas, però la música mai es queda enrere, aquest cop es parla sobretot de clàssica més que de jazz. Murakami ens torna a obsequiar amb una història que no s'escapa gens de la seva línia, amb un protagonista solitari amb una feina peculiar, una relació amb les dones en la que el sexe hi juga un paper important i en la que no hi manquen elements misteriosos i sovint fantàstics. Fantasia i realitat es barregen sense que cap dels participants se n'estranyi massa. Aquesta naturalitat, aquesta parsimònia en exposar tots els esdeveniments, són marca de la casa. Això sí, no sé si és perquè ja hi estic acostumat o si és per voluntat de l'autor, però en aquest cas el protagonista m`ha semblat 'menys inadaptat'. No és tan estrafolari com altres cops. Tampoc la càrrega de fantasia és tan gran com en altres ocasions, tret d'alguns fets puntuals, es podria considerar una història molt més canònica i 'humana'. De moment.
Què voleu que us digui, si ressenyo un llibre de Murakami tothom que m'hagi llegit algun cop sap que en parlaré bé. No serà una excepció en aquest cas i he de dir que aquesta obra comença en el rang alt. Sense ser especial, perquè no és diferent de la resta de la seva obra, t'atrapa i et fa llegir a un ritme molt àgil i amb una narrativa molt planera, de vegades una mica repetitiva, però agradable i intrigant. No hi ha grans estridències ni gens d'acció, però la simple participació dels diferents personatges ja et posa a l'aguait perquè saps que l'autor et pot sortir per qualsevol banda. Al final, les converses més inversemblants i aparentment fora de lloc t'acaben semblant d'allò més normals. Tot s'acaba relacionant, qualsevol escena, per estranya que sigui, evoca experiències passades al protagonista. La sensació de connexió en tots els esdeveniments de la vida també és marca de la casa. Per acabar, el mateix consell de sempre. Si sou fans de Murakami aquest llibre no us decebrà. Si sou d'aquests/es que ja heu provat l'autor i heu arrufat el nas, no us hi esforceu. Jo ja tinc ganes de llegir el segon, sembla que no hauré d'esperar massa.
Impressió general: @@@@
Aquest és el primer llibre del que promet ser una trilogia. 'La mort del comanador', en el llibre, és un quadre, però també és una escena de l'òpera Don Giovanni de Mozart. Diverses expressions artístiques es venen a trobar en aquesta obra, la pintura té molta rellevància en aquest cas, però la música mai es queda enrere, aquest cop es parla sobretot de clàssica més que de jazz. Murakami ens torna a obsequiar amb una història que no s'escapa gens de la seva línia, amb un protagonista solitari amb una feina peculiar, una relació amb les dones en la que el sexe hi juga un paper important i en la que no hi manquen elements misteriosos i sovint fantàstics. Fantasia i realitat es barregen sense que cap dels participants se n'estranyi massa. Aquesta naturalitat, aquesta parsimònia en exposar tots els esdeveniments, són marca de la casa. Això sí, no sé si és perquè ja hi estic acostumat o si és per voluntat de l'autor, però en aquest cas el protagonista m`ha semblat 'menys inadaptat'. No és tan estrafolari com altres cops. Tampoc la càrrega de fantasia és tan gran com en altres ocasions, tret d'alguns fets puntuals, es podria considerar una història molt més canònica i 'humana'. De moment.
Què voleu que us digui, si ressenyo un llibre de Murakami tothom que m'hagi llegit algun cop sap que en parlaré bé. No serà una excepció en aquest cas i he de dir que aquesta obra comença en el rang alt. Sense ser especial, perquè no és diferent de la resta de la seva obra, t'atrapa i et fa llegir a un ritme molt àgil i amb una narrativa molt planera, de vegades una mica repetitiva, però agradable i intrigant. No hi ha grans estridències ni gens d'acció, però la simple participació dels diferents personatges ja et posa a l'aguait perquè saps que l'autor et pot sortir per qualsevol banda. Al final, les converses més inversemblants i aparentment fora de lloc t'acaben semblant d'allò més normals. Tot s'acaba relacionant, qualsevol escena, per estranya que sigui, evoca experiències passades al protagonista. La sensació de connexió en tots els esdeveniments de la vida també és marca de la casa. Per acabar, el mateix consell de sempre. Si sou fans de Murakami aquest llibre no us decebrà. Si sou d'aquests/es que ja heu provat l'autor i heu arrufat el nas, no us hi esforceu. Jo ja tinc ganes de llegir el segon, sembla que no hauré d'esperar massa.
Impressió general: @@@@
13 Comentaris
Me l'apunto a la meva llista de Murakamis pendents.
ResponEliminaSabíem que en parlaries bé, sí ;)
ResponEliminaPots ser que caigui. Tinc bon record de "Tòquio Blues" i "After Dark". "1Q84" la tinc perduda per aquí...
Jo també me l'apunto, per descomptat!
ResponEliminaTrilogia a la vista! M'ha fet il·lusió que ho fos.
A la recta final m'ho has deixat molt clar! :)
ResponEliminaJo també l'afegeixo a la llista de pendents. Sincerament, fa molt que rondo aquest autor però, per falta de temps, encar ano m'he atrevit a llegir-lo.
ResponEliminaJa trigaves en ressenyar-lo! Cada cop que veig que ha sortit un Murakami nou t'imagino salivant hahaha
ResponEliminaFa més de 10 anys que vaig llegir Murakami, fa temps que penso en donar-li una segona oportunitat. Ens passa a tots, que el lector que érem fa 10 anys no és el lector que som ara. Però no amb una trilogia, i molt menys si no està tota publicada. No suporto aquestes esperes, ni amb els llibres, ni amb les sèries, ni amb les pelis.
Llibre rere llibre, vaig completant la meva col·lecció Murakami. I no me'n canso, eh? I mira que totes les ressenyes diuen el mateix, però no sé què té aquest home que sempre m'enganxa. Moltes gràcies per comentar, tant els que sou fans com els que no!
ResponEliminaMcAbeu, segur que ja no te'n queden tants de pendents, que ets una màquina lectora i segur que vas fent feina en la foscor!
Gemma Sara, pel que em sembla per ara, aquest no és tan fantasiós ni estrafolari com '1Q84' i altres, de moment la història és una mica més profana, però això no vol dir que no tingui alguns elements paranormals!
Carme, però com és que no l'estàs llegint ja! Corre a buscar-lo abans no arribi el segon, que sembla que ja està fet!
Salvador, tu t'ho perds! Que dolenta és l'enveja!
Judit, si em permets el consell, tot i que aquest llibre pot ajudar a entrar en el peculiar univers de l'autor, jo no començaria a llegir-lo per aquí. Si ho fas tampoc no passa res, perquè aquest no és dels més 'heavies', però ho podries provar amb els clàssics 'Tòquio Blues' o 'After Dark', que a més són més curtets. Si aquests t'agraden, llavors ja tens molt de guanyat!
Roselles, entre les meves manies lectores n'hi ha una que fa que molt pocs autors tinguin l'honor de fer-me a córrer a la llibreria quan treuen llibre nou. Murakami, per descomptat, és un d'ells. El vaig anar a comprar a la meva llibreria preferida el dia mateix que sortia. De fet, van obrir la caixa davant meu i em van vendre el seu primer exemplar. Això per elles no té cap importància, però per mi és d'aquelles coses que m'estarrufen. Així que sí, salivava, i tant. Aquell mateix dia vaig acabar el llibre anterior i l'endemà començava a llegir-lo. La diferència entre aquell dia i quan vaig publicar la ressenya és el que vaig trigar a llegir-lo.
Sempre us dic que Murakami és d'extrems. Al principi, sobretot, el llegeixes quan ell mateix et crida. En llegeixes un i penses que hi tornaràs, però que passarà un temps. Un bon dia, fas clic i busques un altre llibre seu. Cada cop agrada més. I passat un llindar, ja no calen temps d'espera, ja pots llegir-lo sense problema. Aquest va ser el meu procés, i penso que el d'altra gent també. Però si en 10 anys no t'ha cridat potser és que ets de l'altra tipus de persones, aquelles que els deixa indiferent i que no saben ni què han llegit ni els interessa. Segurament si el tornes a llegir tampoc t'atraparà, però qui sap. Si ho proves, però, espero que m'ho vinguis a dir! I si necessites consell per triar exemplar per aquesta segona prova, jo encantat de donar-te'l si ho vols, els he llegit tots, hahaha.
Va, llença't! Aconsella'm un Murakami, un que digui "si no t'agrada aquest, no t'agradarà cap, ja el pots deixar estar per la resta de la teva vida".
EliminaMoltes gràcies pel consell! De fet, fa mig any vaig comprar "Tòquio Blues" però encara no m'hi he pogut posar, massa llibres pendents.
EliminaUs faig una resposta a les dues ja que parlem de recomanacions. Fa un temps sempre recomanava començar amb 'Tòquio Blues', així que la Judit estaria de sort perquè ja té el llibre a casa. Un llibre molt assossegat que t'introdueix de ple en el seu univers, en el que no passen coses gaire fantàstiques, però sí que no s'explica tot i aprens que amb els seus llibres no cal donar-hi més voltes, el que explica és el que hi ha. D'aquest estil també tenim 'After Dark' o 'El meu amor Sputnik'. Més fantàstics són 'Kafka a la platja' o 'Balla, balla, balla', que no és dels famosos, però del que guardo molt bon records. Hi passen moltes coses inexplicables i paranormals. I el paradigma d'això és '1Q84', que és brutal, però estrany de collons. I si us agraden els relats (llargs, perquè aquest home no en fa de curts), teniu 'El salze cec i la dona adormida' i sobretot 'Homes sense dones' que a mi em va entusiasmar.
EliminaEspero haver-vos ajudat!
Feina en la foscor no, almenys des de que algú em va convèncer de publicar la meva llista de llibre llegits. ;-)
ResponEliminaPerò no cal que vagis a repassar-la que t'ho dic ara mateix, abans d'ahir em quedaven 6 Murakamis pendents... ara són 7.
Quan dic feina en la foscor vull dir que durant tot l'any no sabem què llegeixes, amb comptades ocasions, si no ho anem a comprovar al teu aNobii o GoodReads. Podries haver llegit 20 murakamis aquest any i jo no ho sabria! També m'agrada la sorpresa de trobar-me la teva llista a final d'any perquè sempre és espectacular i em cau la bava. Quina admiració, quina constància la teva. A veure amb què em sorprens aquest any, que ja falta poc!
EliminaA mi me'n queden dos! D'acord amb el teu comentari del llibre. Em diuen des de l'editorial que seran només dos volums. Salut i bones lectures.
ResponElimina