Autoria: Paul Lynch
Editorial, any: Edicions del Periscopi, 2024
Títol original, idioma, anyProphet song, anglès, 2023
Gènere: Narrativa
Traducció: Marc Rubió
Número de pàgines: 292
Llegit en: Català

Des que el Partit per l'Aliança Nacional ha pujat al govern, a Irlanda es respira un clima de crispació. Ara més que mai, la lluita sindical és fonamental per preservar els drets dels treballadors. Potser és per això que l'Agència Nacional de Policia Secreta fa una visita nocturna a la residència dels Stack. En Larry és secretari nacional adjunt del sindicat de professors d'Irlanda. Quan venen no és a casa, però decideix anar a veure què li volen, i ja no torna. Queda clar que les noves lleis atorguen més poder a la ANPS, que tenen màniga ampla per investigar a la seva manera, i a atemptar contra drets fonamentals. L'Eilish es queda sola amb els seus quatre fills, no sap on és en Larry, ni si està bé, i ningú té cap intenció d'informar-la. Els veïns, el poble, demanen explicacions, però l'ambient cada cop es torna més repressiu. Qualsevol que protesti contra les noves imposicions és tractat de terrorista. I enmig d'una escalada totalitària en la que la prohibició és l'eina més emprada, l'Eilish haurà d'aconseguir sobreviure i protegir la seva família amb l'esperança que en Larry tornarà, tot i que el futur és incert i no augura cap concessió.

Paul Lynch va guanyar el prestigiós Booker Prize de 2023 amb aquesta obra que retrata Irlanda en un futur proper i que imagina com podria evolucionar la situació si la ultradreta governés i exercís el poder amb la mà més dura possible. Ens transporta, doncs, a un context distòpic, amb la gràcia que no ens planta la distopia en marxa, sinó que la construeix davant dels nostres ulls. Val a dir que l'escalada és esfereïdora perquè el que desciu no és fantasiós ni abusa de la imaginació, és perfectament versemblant. De fet, ni tan sols inventa, el que narra ja ha succeït en altres indrets del món, i probablement fil per randa. La clau és portar el context repressiu i militaritzat a un entorn conegut, proper i en teoria civilitzat com és Irlanda. Quan veiem les orelles del llop tan a prop, és normal tenir esgarrifances. La construcció de la distopia és interessant. La vivim des dels ulls de l'Eilish, i hi ha un gran esforç per retratar la seva experiència, el patiment per la família, la incomprensió per tot el que està passant, la resiliència i els seus sentiments i emocions. Una perspectiva íntima i focalitzada, molt personal, a partir de la qual anem coneixent tot el que passa al seu entorn. Però això també fa que la narració es concentri en passatges llargs de flux continu, sense separació pels diàlegs, sense punts a part i saltant d'una discussió, a un somni o a la descripció acurada d'una situació concreta. Un estil indirecte lliure que a mi personalment em costa i que requereix d'una lectura atenta per no perdre's en el que es diu, però sobretot en el que no es diu.

Aquest estil narratiu és el que a mi m'ha fallat, tot i que en principi no té res de dolent i l'autor el fa servir amb destresa. Però un argument que tenia tots els números per encantar-me, i que vaig trobar prou innovador, perquè en general les distopies te les trobes fetes, però aquí la gràcia està en la deriva social, ha acabat per avorrir-me. I no és que l'evolució dels fets no sigui coherent, Lynch té en compte molts factors i queden ben retratats. Fa patir i genera una sensació cada cop més claustrofòbica. Però l'estil m'ha expulsat totalment de la lectura, no he pogut avançar sense que em marxés el cap abans d'acabar la pàgina, fins el punt de no saber ja què estava llegint, i el que és pitjor, arribar a no importar-me gaire. Com he explicat, el llibre parteix d'una premissa interessant i la desenvolupa bé, però també requereix submergir-s'hi del tot i jo no soc el lector amb més capacitat de concentració que hi ha. Sí que és cert que hi ha llibres difícils que aconsegueixen captar-me i llavors faig l'esforç que calgui. Així que no m'ha agradat en part per culpa meva i perquè no connecto bé amb aquest estil narratiu, però siguem honestos, potser el llibre en sí té part de la culpa també. No el desrecomano, penso que altres tipus de lector hi poden entrar i gaudir-ne molt, partint de la base que el Booker no se l'emporta qualsevol llibre i, per tant, ja compta amb un bon aval. Però tenint en compte les sensacions que m'estava aportant a mi, des de fases primerenques de la lectura, el més assenyat hagués estat deixar-lo per no empitjorar-ho. Però malauradament, tampoc no soc el tipus de lector de deixa els llibres a mitges.

Impressió general: @ i mitja