Autor: John Williams
Editorial, any: Labutxaca, 2020 (4a reimpressió, pimera 2015)
Títol original, idioma, any: Stoner, anglès, 1965
Gènere: Narrativa
Traducció: Albert Torrescasana
Número de pàgines: 333
Llegit en: Català
Editorial, any: Labutxaca, 2020 (4a reimpressió, pimera 2015)
Títol original, idioma, any: Stoner, anglès, 1965
Gènere: Narrativa
Traducció: Albert Torrescasana
Número de pàgines: 333
Llegit en: Català
En termes geològics, una vida humana no és més que un sospir. Però tots i cadascun de nosaltres experimenta infinitat de vivències que poden omplir pàgines i pàgines escrites. Aquesta és la història d'en William Stoner, un fill de camperols a qui l'estudi li va canviar la vida. Destinat a heretar la granja dels seus pares, va acabar sent professor de literatura de la universitat de Colúmbia. I es va casar. I va tenir una filla. I va agafar cada cop més prestigi com a educador i es va guanyar l'estima de companys i alumnes. Però com qualsevol història, també té les seves ombres, els seus mals moments i les seves enemistats. En aquest clàssic contemporani assistirem a tots ells, els èxits i els fracassos, les alegries i les desesperacions. Però sobretot, coneixerem un personatge tipus, un home noble, amb principis i amb defectes, que ens serà impossible no estimar. Perquè és com nosaltres, com qualsevol. La seva vida, la seva història, podria ser la nostra. Tan lluny i tan a prop. Tots som William Stoner.
'Stoner' és l'exemple més clar que, de vegades, no calen grans innovacions literàries ni filigranes narratives per arribar al cor del lector i guanyar-se l'admiració. Ens trobem davant d'una obra lineal explicada de forma cronològica, sense salts, sense diferents fils temporals, i amb un caràcter eminentment descriptiu. Se'ns relata una vida, des de la joventut i la inexperiència, fins la fi dels dies. No obstant, la capacitat d'atrapar i de submergir-te en la història és digna d'estudi. En aparença, no hi passa res de rellevant, però quan te'n vols adonar, ja ets dins de la història i ja no en pots sortir. I, si t'hi pares a pensar, allò que narra és de cabdal importància, perquè no hi ha girs sobtats, ni enganys, ni grans trames argumentals, però els sentiments i sensacions que desperten les vivències del bo d'en Bill ens interpel·len a tots. És un llibre de personatge, Stoner és el centre, el tot. És la biografia d'un personatge de ficció, però que podria ser perfectament real. I el que viu de vegades és agradable i de vegades fa mal. Inevitable la sensació que un bonàs com ell tingui tanta mala sort a la vida, en alguns casos. Però prefereixo no revelar detalls sobre les seves misèries perquè val la pena que cadascú les descobreixi i les valori per ell mateix. Sí que diré que, durant la vida d'Stoner, que transcorre durant la primera meitat del segle XX, viurem diversos esdeveniments històrics i sabrem com afecten al nostre protagonista. Sembla inevitable que sigui així, però cada fet rellevant queda ben integrat en el text i ens servirà per ubicar-nos en el marc històric i anar paint l'evolució social i tecnològica.
Havia sentit meravelles d'aquesta obra, tot i que ningú sabia dir-me ben bé per què atrapava tant. No seré l'excepció. Es tracta d'una obra simple, senzilla en estructura i que es limita a descriure la vida del protagonista. Quantes llibres semblants es deuen haver publicat i no han tingut ni de bon tros tanta transcendència? Doncs segurament moltes. I això només indica que aquest poder magnètic, aquesta força que t'empeny a seguir llegint, a patir amb el personatge, a celebrar les seves petites victòries i a enfadar-te amb la seva poca presència d'ànim molts cops, és un mèrit immens de l'autor. Llegint 'Stoner' m'ha passat allò que em passa poques vegades: vaig començar a llegir sense saber massa bé on anava, i quan me'n vaig voler adonar estava completament atrapat i necessitava continuar fins el final. Em vaig enamorar del personatge, vaig adoptar la seva trajectòria com si fos la millor de les històries. Em vaig indignar, el vaig plànyer i em vaig esperançar pensant que la vida li somreia, si més no algun cop. No puc fer altre cosa que lloar-lo, i tot i així no puc explicar per què em va agradar tant i per què algú altre l'hauria de llegir a recomanació meva. I si soc jo, que tenia la guàrdia baixa? I si soc jo que em vaig deixar portar per una narració planera i senzilla sense més transcendència? I si soc jo el mateix Stoner? L'únic que puc dir és que m'ha semblat una petita meravella i que m'ha encantat descobrir-lo. De vegades les recomanacions insistents no fallen i el llibre supera totes les expectatives. Se'ns dubte, 'Stoner' a mi m'ha guanyat.
Impressió general: @@@@ i mitja
9 Comentaris
Com tu mateix apuntes, l'argument no sembla res de l'altre món però m'hi has fet interessar molt i m'agradaria comprovar si a mi també m'atrapa d'aquesta manera.
ResponEliminaAcabo de veure que el tenen a la biblioteca del meu poble, així que me l'apunto i (si no li passen altres al davant) procuraré fer-lo entrar a la meva llista de lectures d'enguany.
Bones Sergi,
ResponEliminaja fa temps que em vaig llegir Stoner i realment no recordo del tot el llibre però el que em va quedar gravat és que, com tu, el vaig gaudir molt i el vaig acabar ben de pressa. Crec que ho expliques molt bé perquè és aquest magnetisme que transmet el llibre el que el fa una lectura tan plaent i perfecte.
M'ha sorprès que no t'haguessis llegit fins ara aquest llibre tan ben recomanat.
No n'havia sentit a parlar, d'aquesta novel·la, però pel que dius té un tipus d'argument i de tipus de narració que m'agrada bastant, me l'apunto. I a més en edició de butxaca, m'encanta.
ResponEliminaEi, me'l vaig llegir fa tres anys (regal d'aniversari, els 50!, d'un amic molt lector) i em va agradar. Una mica l'extraordinari de l'ordinari d'una vida, sí, bon regal d'aniversari, indeed ;)
ResponEliminaMoltes gràcies a tothom pels comentaris! Realment, em va semblar un gran llibre. Se't va ficant a dintre i gairebé ni te n'adones. El recordaré molt temps.
ResponEliminaMcAbeu, efectivament, sembla que no hi passi gaire cosa, però sí que n'hi passen, moltes. A instagram la gent em va fer adonar d'una cosa que a la ressenya ja apunto però que no vaig saber identificar bé. És l 'tots som Stoner'. I és que el personatge no és un personatge de ficció, és una persona! T'estranya algunes reaccions que té perquè estem acostumats a que els personatges reaccionin sempre de manera gairebé heròica, que sempre tinguin la resposta adient. Stoner no, és humanitat en estat pur. I encara que ens estranyi, ens està definint a la majoria de nosaltres. Segurament rau aquí un dels seus punts forts. Tant de bo t'agradi com a mi quan el llegeixis.
Judit S.B., tinc moltes mancances lectores, hi ha molts llibres força recomanats que no he llegit, mica en mica hi vaig posant remei. També és cert que no tot el que es consideren grans llibres m'ha agradat quan m'hi he posat. Per sort, en aquest cas les recomanacions que em van fer han funcionat i he ensopegat amb un gran llibre que m'ha deixat empremta. No sé si convencerà a tothom per igual, però jo me'l quedo dins.
Botika, quan m'he interessat per clàssics d'aquesta mena en català he vist que molts van ser publicats per Grup 62 i que se'n pot trobar edició de Labutxaca. He de dir que, com a edició, és molt de nyigui-nyogui. Però també és còmoda i més barata, és clar. Penso que sí que et pot agradar a tu, em sembla que entraràs bé en aquesta història. Ja em diràs!
Gemma Sara, he de dir que no m'ha semblat gaire extraordinari, relata una vida. És clar, parlem d'un professor de Colúmbia i algunes coses que li passen semlen una mica exagerades. Però darrerament gent propera m'està explicant algunes vivències que fan que Stoner no sembli inversemblant en absolut. De fet, penso que el punt fort del llibre és que el protagonista no és un heroi, és una persona humana com podríem ser qualsevol de nosaltre.
No tinc temps per històries senzilles, soc una persona complex, i necessito històries com a tal.
ResponEliminaPS: John Williams s'ha cansat de ser compositor?
Em sembla que el va escriure en un impàs que tenia entre pel·lis, no el contractaven per res i es va posar a escriure.
EliminaFa temps que la vaig llegir i em va semblar magnífica.
ResponEliminaJa saps què en penso, una joia massa amagada. Ara cada vegada la veig més, a veure si la tornen a editar en format que no sigui de butxaca…
ResponElimina