Editorial, any: Males Herbes, 2024
Gènere: Ciència Ficció
Número de pàgines: 365
Llegit en: Català

A finals de l'any passat vaig llegir Satèl·lits d'Elisenda Solsona, quan Mammalia ja rebia elogis per totes bandes. El recull de relats em va agradar força, tant per la forma com pel fons i vaig saber que acabaria llegint la novel·la tard o d'hora. Al final, n'he precipitat la lectura per qüestions que ara no venen al cas, i ja puc dir que aquí hi tenim una autora amb un talent impressionant. No és fàcil parlar de Mammalia sense espatllar l'experiència lectora que a mi m'ha meravellat, perquè els temes principals que tracta els anem descobrint mica en mica i la gràcia és anar lligant totes les peces que se'ns ofereixen per acabar construint una imatge global. I davant de tot el mural, et quedes amb la boca oberta.
Partim d'un context distòpic, una mena de present en el que una davallada de la fertilitat ha convertit la procreació en un risc molt seriós per les dones, i en el que unes erupcions volcàniques descontrolades fan que plogui cendra constantment. La Cora explica la seva història en primera persona a algú, a un "tu" que inicialment no sabem qui és. Busca respostes, vol conèixer els seus orígens i sent que hi ha moltes coses que no sap i que li han amagat. La seva recerca ens porta per viaranys molt sorprenents.
Com a Satèl·lits, Solsona descriu un escenari més o menys realista per endinsar-se de ple a la ciència ficció, que li permet abordar temes que la preocupen des d'una perspectiva externa i imaginativa. Les dificultats per ser mare, o la voluntat de ser-ho, són un tema troncal, i aquests són qüestions molt del nostre món, però ella ho porta al terreny del "i si...?". La recerca dels orígens, la memòria, el penediment o els vincles no sanguinis, són altres temes que s'aborden en una mesura o altra i que interpel·len a tothom, és clar. Però també hi ha intriga, la Cora busca una explicació i la seva persecució pren gairebé forma de thriller. I als capítols entreacte que ens donen pistes per entendre la història, fins i tot fa servir la prosa poètica amb un gran lirisme, encara que sigui brut i salvatge. No considero que arribi al terror, però sí que hi ha moltes situacions inquietants i angoixants.
Semblen molts elements diferents, però a Mammalia tot funciona com un rellotge perquè l'Elisenda Solsona va amb el metrònom a la mà. No deixa respirar al lector, constantment introdueix detalls inesperats que et sobresalten i has de parar i potser rellegir un tros enrere per saber què t'has perdut. Però no t'has despistat, senzillament entren noves fitxes al joc, que tornaran a aparèixer quan menys t'ho esperes. No és una història per llegir a la lleugera. Primer, perquè la trama i el seu desenvolupament són complexos, no lineals. Però també perquè una lectura atenta et va descobrint moltes coses i no pares de fer clics i relacions d'idees. I per impossible que sembli, tot acaba lligant i tenint un sentit. El simbolisme és important, però sense buscar tres peus al gat, també és una autèntica obra d'orfebreria que no vull ni pensar el temps i l'esforç que han costat per encaixar totes les peces.
Mammalia és una lectura fascinant. Ben escrita en els diferents registres que fa servir. Ben construïda per la gran quantitat d'elements que cal lligar. I molt imaginativa en el fons de la història. Planteja fins on pot arribar la ciència, i si s'hi ha d'arribar. Alguns autors diuen que és més fàcil abordar alguns temes molt humans des del fantàstic. Potser als lectors també els costaria menys pair-los si ens espolséssim els prejudicis amb els llibres de gènere. Mammalia m'ha semblat una novel·la excel·lent en molts aspectes i un goig de lectura. Amb només un parell d'obres seves llegides, Elisenda Solsona em sembla de les propostes més interessants que he llegit els últims temps en literatura catalana i en general. Naturalment, és d'hora per treure el cava i fer grans celebracions, però si continua a aquest nivell amb obres a venir, té capacitat de transcendir el nínxol del fantàstic i arribar a un públic més generalista. A un públic, això sí, que li agradi que el posin a prova i que no els ho donin tot mastegat.
Impressió general: @@@@ i mitja
L'exemplar va ser una gentilesa de Males Herbes
5 Comentaris
En general els llibres de ciència-ficció no m'atrauen, però pel que dius sembla que està força bé, me l'apunto.
ResponEliminaAquest realment transcendeix el gènere fantàstic. Té molts elements no realistes, però al final t'està parlant de coses molt reals que passen en el nostre món o que poden passar, però des d'una distància que li permet a l'autora no involucrar-s'hi emocionalment, més del que ja ho estava. Ja sé que hi ha molt prejudici amb la ciència ficció, però sovint parla molt més de nosaltres que històries d'amor fantasioses i relacions familiars tortuoses que ens colen contínuament amb cobertes boniques.
EliminaJo, per ara, només he llegit aquest llibre de l'Elisenda Solsona i és un top del 2024 com ja us havia comentat. La reflexió sobre que hi ha coses que és més fàcil abordar-les des de la ciència ficció... Hi estic molt d'acord. Imagineu que ho fessin sense scifi... Hauria d'escollir una ètnia o un país que patissin el que no puc mencionar aquí sense fer spoiler. Ja és prou brutal i cruel amb aquesta distància que ens dibuixa...
ResponEliminaLa gràcia del tema és que el que explica és més proper a la realitat del que ens pensem. Però això t'ho sé dir perquè he parlat amb l'autora of the record. Diguem que només ha deformat força una realitat que ella ha viscut de prop, i evidentment l'hi ha posat alguns elements molt allunyats que fan impossible la història, però en realitat només ens fa reflexionar sobre què seríem capaços de fer. Però bé, el resum, com dius, és que és un llibràs amb totes les lletres. I a mi Satèl·lits també em va agradar molt, tot i que és molt diferent, però déu n'hi do.
EliminaDoncs em miraré el de Satèl·lits també! gràcies!
Elimina