Editorial, any: Editorial Chronos, 2024
Títol original, idioma, any: The Ten Percent Thief, anglès, 2020-2023
Gènere: Ciència-ficció
Traducció: Elena Ordeig
Número de pàgines: 407
Llegit en: Català

Deixeu-me començar parlant de la coberta de La lladre del deu per cent. Em va cridar l'atenció de seguida, és d'Elsa Velasco, uni il·lustradori que m'encanta i que us recomano que seguiu. No us enganyaré si us dic que va ser la coberta el que em va fer decidir a comprar el llibre, però per sort no ens quedem a la superfície, i l'obra de Lavanya Lakshminarayan ha estat una sorpresa molt agradable. Es tracta d'una distopia tecnològica amb un ordre social molt marcat, i una gran corporació empresarial com a mestressa d'absolutament tot. De fet, va ser aquesta corporació, Bell Corp, qui va fer reflotar la ciutat de Bangalore, al sud de l'Índia, i la va convertir en Ciutat Àpex. Altres ciutats van córrer la mateixa sort, i se les esmenta al llarg del llibre. La distribució de la població per percentatges segons la seva productivitat, va molt lligada a qui governa. Trobem una societat subjugada a la tecnologia i a les normes de conducta i pensament establertes, i també el segment inferior dels desterrats i desposseïts de privilegis i de qualsevol mena d'aparell connectable. Com a bona distopia que és, hi ha qui lluita a la contra, una resistència que farà servir les poques escletxes del control absolut que exerceix Bell Corp.
La narració és fragmentària. Cada capítol té un protagonista diferent i se centra en algun aspecte de la societat de Ciutat Àpex: l'adoctrinament infantil, les xarxes socials, els drets reproductius, l'ascens o descens socials, temes concrets encarnats en un personatge determinat. De manera que ens trobem un protagonisme molt coral a través de relats que es podrien considerar gairebé independent, si no fos perquè l'univers és compartit i molt recurrent: cada capítol conté molts elements dels altres. Perquè els veritables protagonistes de La lladre del deu per cent són Ciutat Àpex i el seu ordre social. Però l'autora no es queda en la descripció, tot i fer servir aquesta estructura, és capaç de fer avançar la trama i lligar totes les peces. I, a més, no costa gens relacionar qualsevol aparell tecnològic, qualsevol xarxa social, i fins i tot la distribució de classes, amb el nostre món conegut. El llibre està ple de conceptes i de terminologia que semblen molt futuristes, però en gran mesura està descrivint i criticant el nostre propi món. És allò del mirall davant del nas per veure si som capaços de veure-hi el capitalisme destructiu, l'ús abusiu de la tecnologia i el classisme imperant. Així que, distopia sí, però futurista no tant.
La lladre del deu per cent m'ha agradat i m'ha sorprès molt. L'autora tira d'imaginació per deformar prou la nostra realitat per fer-ne sàtira, i fins a convertir-la en distopia, tot i que sigui una d'aquestes distopies que sentim terriblement properes. En aquest sentit, m'ha recordat força a QualityLand de Marc-Uwe Kling, però sense el seu humor tan àcid. Molt notable construcció, una escriptura àgil i molt llegidora, i una tria de conceptes molt actuals que porta a l'extrem per demostrar que, com a societat, anem pel pedregar. És la típica lectura que tirarà enrere alguna gent perquè va disfressada de ciència-ficció i futurisme. Però per poc que llegeixis entre línies, i creieu-me que aquí l'interlineat és immens, t'adones que parla de nosaltres i hauria d'interpel·lar a tothom que faci servir tecnologia connectable. Alhora, compleix prou els cànons de la literatura especulativa perquè els habituats al gènere puguin gaudir-ne també. Jo n'he quedat molt content, m'ho he passat molt bé. I si pot servir d'orientació, diré que va aconseguir mantenir la meva atenció fins i tot en els moments de més dispersió mental d'aquest mes de setembre que ha estat dur en termes de concentració lectora, i concentració en general. Altres llibres que he llegit ho han patit, però aquest no.
IMPRESSIÓ GENERAL: @@@@
IMPRESSIÓ GENERAL: @@@@
0 Comentaris